Evidences
Gezondheidseducatie: een staat van Totaal Welzijn

De Sensitieve Coöperatieve Geneeskunde®

(door Cécile Courtat)

Hoe word je baas over je gezondheid

Gesprek met Judith en Eduard Van den Bogaert.

De sensitieve geneeskunde is niet nog eens een therapie over de holistische gezondheid. Wat haar kenmerkt heeft meer te maken met haar methode dan met haar remedies want vandaag de dag is het van cruciaal belang dat we onze eigen middelen voor zelfgenezing verbeteren. We ‘worden’ niet ziek, integendeel, de ziekte helpt ons er weer bovenop wanneer we struikelen in het leven. Zij is een herkenningsteken en een les …

Hier zijn een aantal middelen op jullie op weg te helpen!

Onze ideeën over de ziekte zijn de laatste decennia geëvolueerd want vandaag zijn er heel wat therapeuten in de conventionele of de alternatieve geneeskunde die een verbinding hebben gemaakt tussen de emotionele shock, het conflict, de hersenen en de ziekte … De vraag is nu: “Hoe kan de patiënt opnieuw helemaal baas worden over zijn genezing?”.

Judith en Eduard Van den Bogaert (J.) hebben hun complementariteit in de echt verbonden, hij, homeopathisch arts, zij, levenscoach, opgeleid in verscheidene mind en body technieken (PNL, perinatale periode, genealogie, life sensitive dance, …). Ze werken in goed overleg samen opdat de patiënt de tekens kan decoderen die de ziekte via het lichaam stuurt. Hun begeleiding omvat een combinatie tussen de homeopathische geneeskunde en de ontcijfering van de pathologie in verhouding tot onze genealogische en perinatale geschiedenis. Het doel is de patiënt vrij, verantwoordelijk en autonomer te maken zodat hijzelf zijn therapeutische keuze kan maken dankzij zijn eigen beleving.

DE VERANDERING VAN ONS IDEE VAN DE ZIEKTE

Sacrée Planète: Waarom worden we ziek? Wat is de functie van de ziekte?

Eduard Van den Bogaert (E.): Elke keer dat we vallen ontketenen we een ziekte en de ziekte gaat ons er weer bovenop helpen. Zij heeft enerzijds een progressieve functie in onze incarnatie en anderzijds geeft zij ons een richting aan die ons gaat meenemen op het pad naar onze ziel. Haar finaliteit is het inzicht in ons aan te wakkeren.

Tijdens een conferentie over kanker (Congres van Quantique Planète, in november 2014), heeft u gezegd dat ziekte vaak een kwestie van overmaat of gebrek is, kunt u dat toelichten?

E.: In de biologie is er een evenwicht (eutonie), dat is de gezondheid, en dan twee mogelijkheden: te veel of te weinig. De ziekte komt op het moment dat we dit evenwicht kwijtraken om ons te helpen deze balans te herstellen. Er zijn twee soorten ziektes: op psychologisch niveau hebben we de overdaad met de manieën en het gebrek met de depressies, op functioneel niveau hebben we de ‘hyper’ en de ‘hypo’, op organisch niveau zijn er de pathologieën met ofwel de verspreiding van cellen (kanker, etc.) of omgekeerd de vermindering (zweren, etc.). Wanneer we ons in een psychologische situatie (conflicten, (etc.) bevinden waaraan we ons niet gaan kunnen aanpassen, gaan onze hersenen ofwel het ene ofwel het andere doen losbarsten. Elke ziekte komt overeen met een soort conflict want elke zone van de hersenen is verbonden met een deel van het lichaam. Het procedé is altijd hetzelfde en verifieerbaar: psyche-hersenen-lichaam.

We hebben in ons de astrale, minerale, plantaardige, dierlijke, micro-myco-bacterie-virale en menselijke capaciteiten, met andere woorden: een universele en onbeperkte apotheek, maar we weten niet hoe haar in te zetten. We gaan buiten onszelf zoeken, terwijl we alles in ons hebben.

We praten vandaag de dag veel over de autonomie van de zieke, waarom is dit zo belangrijk? Is er geen risico dat de verantwoordelijkheid verandert in schuld?

E.: Etymologisch gezien is het heel duidelijk. ‘Verantwoordelijkheid’ betekent dat we de bevoegdheid hebben om antwoorden te vinden terwijl het woord ‘schuld’ een breuk uitdrukt: we zijn gebroken of we laten ons breken door onszelf. We zijn verantwoordelijk voor onze ziekte want zij is namelijk diegene die ons helpt met het vinden van onze antwoorden op het echte probleem die in werkelijkheid niet de ziekte zelf is. Het is de grote perversie van de geneeskunde. De allopathie houdt zich niet bezig met de problematiek die de ziekte van de patiënt heeft doen ontstaan maar uitsluitend met de symptomen die hiervan het gevolg zijn.

J.: Ik moet zeggen dat de patiënt soms maar al te graag zijn probleem in de handen van de dokter legt, maar hij gaat benauwd raken wanneer de dokter geen oplossing vindt. Het is heel moeilijk om te beseffen dat de persoon tegenover ons het probleem niet kan oplossen. Het is noodzakelijk en zelfs van levensbelang om aan de patiënt te tonen dat hij de kracht heeft om zelf te genezen. Dit is een belangrijke fase in het leven.

DE SENSITIEVE HOMEOPATHIE®

Eduard Van den Bogaert is nog maar twee en een half jaar oud wanneer de vier ledematen van zijn jongere zusje van amper zes maand oud verlamd geraken ten gevolge van het vaccin tegen Difterie-Tetanus-Pertusinum (kinkhoest). Na een verschrikkelijk jaar voor de hele familie, kan zij opnieuw haar vier ledematen gebruiken dankzij een homeopathische behandeling toegediend door dr. Eduard Schepens, maar zij zal hier tot en met vandaag een mentale handicap aan overhouden. Toen hij ongeveer elf jaar oud was besliste Eduard dat hij homeopaat zou worden.

Hoe is uw methode verschillend van de homeopathie die wij kennen? Wat maakt HomSham zo bijzonder?

E.: De homeopathische geneeskunde is van nature sensitief … HomSham is een methode die het mogelijk maakt om op een sensitieve en onbeperkte wijze homeopathische remedies, verdunningen en potentiëringen te vinden in ‘getallen’ om deze over te brengen op een immateriële wijze, om zo onze vitale kracht te herstellen en te vergroten. HomSham geeft toegang tot ons vermogen tot zelfgenezing. Het doel is dat we onze medische onafhankelijkheid terugvinden en dat we opnieuw baas worden over onze ziel en over ons lichaam. Het is evenzeer een staat van zijn die ons helpt om gezond te leven in harmonie met het Levende. HomSham is de sensitieve homeopathie van Hahnemann (Christian Friedrich Samuel Hahnemann (1755-1843) is Duitse geneesheer bekend als de vader van de homeopathie (1796)). Hij begon met het testen van remedies op zichzelf via zijn eigen beleving, hij had geen apothekersboek noch medische expertise. Hij voelde de remedie aan op zijn psyche, zijn emoties, zijn geloofsovertuigingen, zijn energie. Tegenwoordig heeft de homeopathie haar sensitief karakter verloren en is intellectueel geworden. Hoeveel therapeuten zoeken naar remedies op hun computer? Wat mij betreft, wanneer ik werk, zoek ik niet naar remedies met mijn verstand maar ik voel het. Ik voel mee met de patiënt en ik laat beelden opkomen en vervolgens verwoord ik deze. Dat is me niet meteen bij de eerste keer gelukt. Dit vraagt veel oefening.

Het voordeel is dat wanneer we op een sensitieve wijze in contact komen met een symbool, we geen nood meer hebben aan fysisch-chemische bereiding. Vanaf ik mentaal de intentie met het symbool naar de patiënt stuur, beweegt er iets in hem. Dit is het medisch concept dat we willen ontwikkelen. We hebben dit proces de ‘coöperatieve sensitieve geneeskunde’ genoemd omdat zij de patiënt in het centrum plaatst. De patiënt verwerft zelf het inzicht over zijn ziekte. De coöperatieve sensitieve geneeskunde is de logische voortzetting van de integratieve geneeskunde (De integratieve geneeskunde verbindt allopathie en natuurlijke therapie. Lees het volgende artikel over het werk van dr. Abossoio).

J.: In de sensitieve geneeskunde is het de patiënt die zijn belevingen oproept en op zoek gaat naar de therapie die geschikt is voor hem. Onze rol is om hem tijdens dit proces te begeleiden.

Is deze geneeskunde louter informatief?

E.: Alles is informatief. Enkel en alleen de vectoren van de informatie verschillen. Wij geven informatie die het mogelijk maakt voor de hersenen om met een remedie bepaalde proteïnes te doen werken of te blokkeren. Dit zorgt ervoor dat we onszelf vragen gaan stellen. Ik leg de remedie uit aan de patiënt op een sensitieve wijze om te kijken of dit bij hem resoneert. Er kan iets veranderen in zijn manier van denken of voelen en ik ga hem dan begeleiden in dit proces. Een aantal remedies blijven jarenlang werken op de persoon in kwestie.

“Zij die de bescheidenheid en de eerlijkheid hebben om hun ineenstorting te tonen door een zachte emotie te uiten hebben meer kans om te genezen en niet te recidiveren” EVDB

HET BELANG OM BAAS TE WORDEN VAN ONZE EIGEN GEZONDHEID

Kunnen we zeggen dat het hier gaat over een echte verandering van paradigma?

E.: Tegenover de medische autoriteit gedraagt het merendeel van de patiënten zich zoals kleine kinderen voor een papa of mama en zij leggen hun kracht weer in de handen van een ander.

J.: Dit gebeurt ook in de alternatieve therapie. We kunnen hulp zoeken in de natuurlijke therapie met dezelfde vraag om verzorging. Voor mij is baas zijn over onze gezondheid een dynamiek die we moeten integreren. Het gaat erom dat we hulp vragen, maar dat we wel steeds koning of koningin blijven van ons koninkrijk-lichaam.

E.: Veel patiënten functioneren op een autistische manier. Zij bevinden zich niet in het centrum van hun proces. In ziekenhuizen gebeuren de vergaderingen zonder de patiënt, maar heeft hij zich niet zelf buitengesloten?

Dus volgens jullie moeten we leren om homeopathie niet te gebruiken zoals de allopathie?

E.: Dat doe ik al dertig jaar lang. Vanaf het begin van mijn praktijk heb ik conferenties, seminaries en ateliers gegeven om patiënten op te voeden. Ik heb hen geholpen om diep vanbinnen te kijken en om zich te onthullen, om zich bewust te worden van dit proces van evolutie, conflict, ontwikkeling van de ziekte en van haar functie …

J.: Wanneer ik ben beginnen werken met Eduard heb ik gezien hoezeer mensen die iets ‘complementair’ namen allopathie bekritiseren, maar wel homeopathische remedies nemen zoals ze allopathische middelen namen. Wie is echt geïnteresseerd in de samenstelling van homeopathische korrels, in de geschikte balans in de verdunning, in hun potentiëring? Deze opleiding gebeurt noodgedwongen via de beleving. Het is daarom dat wij een sensitieve homeopathische methode voorstellen. De patiënten houden op met hun psychotische attitude ten opzichte van etherische olie, een tinctuur, een steen, een dier … Wie denkt eraan om de toestemming te vragen aan de plant, aan de mineraal, …? Vaak gebruiken we iets en vergeten we zelfs om te bedanken … Dankzij de sensitieve homeopathie kunnen we tonen hoe we verbinding maken met de remedie, haar te beheersen, liefdevol één worden met de remedie, aanvaarden dat zij binnendringt in ons en dat zij ons verenigt met iets nieuws dat de problematiek gaat verklaren. De ziekte is niet meer dan een gebrek van de gezondheid.

Werk op de perinataliteit tijdens het seminarie over de Weder-geboorte in het warme verdunde mineraalwater van het zwembad van het Olympia hotel in Italië.

HET BELANG VAN DE BELEVING

Op welke manier kan men een remedie testen?

E.: We kennen allemaal de allergietest van dermatologen die erin bestaat kleine hoeveelheden antigenen in contact te brengen met de huid van de patiënt om te kijken of hij reageert op een ontstekingsreactie. Het is mogelijk om hetzelfde te doen met onze spieren en te meten of de vitale kracht (de Chi) toeneemt of afneemt tijdens het fysiek of mentaal contact met de remedie.

De ‘universele biotest’, ontwikkeld door Michel Dogna, is een vereenvoudiging van het kinesoliogisch process (spiertesten) om te kunnen verifiëren, zelfs het lichaam van de patiënt, de remedie, het getal en het symbool. Het gebruik van de hand is geen toeval. We vinden de hand terug bij de Zoroasteraanhangers, de Egyptenaren, de Essenen, Hebreeërs, Arabieren, Tibetanen, Chinezen en Indiërs. Hippocrates maakte zelf ook gebruik van zijn handen. Door de variatie te bestuderen van de spierkracht tussen de duim en één van de vier vingers, is het mogelijk om te verifiëren of een remedie met al haar parameters de Chi aanwakkert ofwel verzwakt.

J.: Het geloof van de therapeut en de patiënt in de homeopathie lijkt dikwijls ver afwijkend van die van Hahnemann! Het is echter dit geloof dat toegang biedt tot een oneindig aantal remedies, verdunningen, potentiëringen en toedieningswijzen.

Ontmoeten jullie mensen die geen beleving hebben?
Is dit niet frustrerend voor hen?

E.: Een patiënt die niet voelt is waarschijnlijk ‘gedissocieerd’. Dit is een staat gelijk aan anesthesie … want zijn sensitieve principes zijn ingeslapen. Op dat moment moet men uitleggen aan de patiënt wat er gebeurt en waarom hij niet meer voelt. We zullen zien wanneer dit is begonnen en we zullen hem begeleiden opdat hij opnieuw piloot wordt van het vliegtuig.

J.: Dit maakt volledig deel uit van het plan om opnieuw baas te worden over zichzelf. Met de huidige ontcijfering moeten de patiënten de juiste uitspraken volgen zonder te weten of deze wel juist zijn. Op die manier ben je geen baas. Niet voelen in het kantoor van de therapeut betekent dat men ook niet voelt in het leven en op sociaal niveau. Onze beleving ontwikkelen is van groot belang om een eigen doorzicht te hebben.

We hebben de ‘Life Sensitive Dance’ ontwikkeld om te helpen de stem van de beleving terug te vinden. We stellen seminaries voor in een centrum waar er een zwembad is of we werken in het warme verdunde mineraalwater. Dit laat ons echt toe onze gevoelens op te wekken. We werken op de positieve emoties in het water want het gaat niet om het vinden van negatieve emoties door nog meer te willen werken op onszelf. Het werk met deze positieve emoties dynamiseert het zijn in de diepte.

Hoe kan men opnieuw vertrouwen wekken?

E.: We kunnen beginnen met de homeopathische remedies die inwerken op het terrein en vervolgens moet de patiënt zijn lichaam bewegen en zich in beweging zetten.

J.: Ik stel ook neuro-sensorische reizen voor. De patiënt zit op een stoel, met gesloten ogen, en ik vertel hem zijn verhaal met wat hij mij erover verteld heeft en ik vraag wat hij voelt in zijn lichaam en op welke plek. Ik laat hem geleidelijk aan binnendringen in het emotionele door het geluid (muziek) of de reukzin (geur) … In feite voelen we bijna altijd iets, maar we zijn ons hier niet altijd van bewust. Op het moment dat we terugkeren naar de beginsituatie, stelt de patiënt een evolutie vast. Dit betekent dat we in de hersenen zijn overgegaan van het neo-limbisch systeem naar de prefrontale zone, we moeten de poort openen tussen de twee systemen van de hersenen om zo onze beleving terug te vinden. Iedereen is hiertoe in staat. Vaak zijn het mensen die bang zijn van hun emoties. Zij zijn er niet in geslaagd om deze te beheren op een bepaald moment en hebben deze geblokkeerd want het was te beangstigend voor hen. We hebben echter nood aan deze beleving, het is essentieel in ons leven om onze soevereiniteit terug te vinden.

Wat is het belang van het begrip van de decodering?
Kunnen we genezen zonder te begrijpen met ons verstand?

E.: We kunnen het begin van een genezing vaststellen of een het verdwijnen van symptomen zonder te begrijpen, maar we lopen een groot risico dat we weer ziek worden. Wanneer we het niveau van het inzicht bereiken en we deze hebben begrepen, zal dit nooit terugkomen in ons leven. Bijvoorbeeld, als je een hete kachel aanraakt, verbrand je jezelf … Je trekt je hand terug. Het is belangrijk om te begrijpen opdat we deze ervaring niet herhalen. Ons leerproces stuit op verschillende niveaus van bewustwording. Gaat het slechts om een reactieve bewustwording of zijn we in contact gekomen met onze innerlijke wijsheid? Alleen de ontwikkeling van de patiënt aan de hand van de begeleiding maakt het mogelijk om de wijsheid te bereiken. De remedie is facilitator, het activeert synchroniteiten. Ik probeer vaak informatie uit de patiënt te krijgen over de synchroniteiten want hij neemt deze niet steeds waar. De synchroniteit is nog niet als reflex geïntegreerd. De ziekte heeft als functie de effecten te verzachten van het tijdelijk gebrek aan wijsheid.

J.: Het is geen toverstokje … Men moet geen etherische olie gebruiken zodat het symptoom verdwijnt zonder te weten wat het ons probeerde te vertellen. We nemen een homeopathisch geneesmiddel, maar wat dan? Daarna, begint alles … hoe zal ik de synchroniteiten rondom mij waarnemen? Hoe zal ik deze voelen in mijn lichaam? Waarom juist deze remedie en geen andere? Wat wil het mij leren? Dit is de ‘Hoge Geneeskunde’ die men moet leren. Het is nochtans niet zo ingewikkeld. Het is een manier van denken die ons ontvankelijker maakt voor de wereld. Terwijl we aan het genezen zijn, werken we op de lange termijn.

MIDDELEN OM BAAS TE WORDEN OVER ONZE GENEZING

De patiënten worden uitgenodigd om hun eigen globaal medisch dossier te maken door de transgenerationele, perinatale en biografische gegevens te hernemen en ze zelf te bewaren. Dit kan steeds een andere vorm aannemen: een stamboom, de perinatale decodering (We stellen voor aan de patiënten om zelf een stamboom te tekenen in twee minuten. Door de stress maken ze fouten en laten ze dingen weg. Maar het onbewuste maakt geen fouten en vergeet niets per ongeluk. Het toont ons precies daar waar de hersenen zijn geblokkeerd geweest vanwege onopgeloste problemen waarop we moeten werken), de piramide van het vergemakkelijken van de genezing van de ziekte (De piramide is een didactisch middel om nuttige en noodzakelijke informatie te verzamelen omtrent de genezing op 9 niveaus: omgeving waar de ziekte is losgebarsten, symptomen en gedrag, (on)vermogen, tegenstrijdige gevoelens, beperkende overtuigingen en waarden, identiteit en diagnose van de ziekte om het doel, de zin en de wijsheid van de ziekte te ontdekken), etc. Eduard Van den Bogaert spreekt eveneens over een Code van Herstelling van de Gezondheid (CHG) (We zullen drager zijn van een Code van Herstelling van de Gezondheid, dit wil zeggen: een exacte mathematische code die, via epigenetische bioresenonantie, de poort van onze genetische code activeert. Die laatste bevat de noodzakelijke informatie voor de ontwikkeling van het nuttig gedrag om ons aan te passen aan een verandering die zich plotseling voordoet in onze tijdruimtelijke omgeving en zo te evolueren om door te gaan met beter leven).

Is onze stamboom een soort wegenkaart van ons leven?

J.: We kunnen een ‘Stamboom’ opstellen naargelang van de vraag van de genezing van een pathologie maar we bewaren deze voor heel ons leven, dus we kunnen voorzorgen nemen … We hebben een zeer concrete tool en wanneer we iets inzien, zal er een vergadering van experts plaatsvinden. Ik ben expert over mijn leven, over mezelf en de therapeut is expert over zijn specialiteit. Ik ga heel snel de resonanties voelen en samen kunnen we ons ontwikkelen, patiënt en therapeut. Om een voorbeeld te geven, gisteren was de laatste dag van het congres, ik had hoofdpijn en in mijn stamboom heeft heel de familie een heel sterk signaal op het niveau van het hoofd (tumor, CVA, schedelbreuk, …). Bij mij is hoofdpijn dus niet hetzelfde als bij iemand anders … Het is een echt alarmsignaal van mijn lichaam, en omdat ik mijn stamboom ken, luister ik hiernaar met de geschikte graad van waarschuwing. Wanneer iemand een verkoudheid heeft, indien een belangrijke factor van zijn stamboom de keel is en de zone errond, wil dit niet hetzelfde zeggen als in een ander type familie.

Hoe kunnen we de sleutels verwerven?

J.: We stellen dagen voor aan de patiënt om zijn facilitatiepiramide te ontdekken. Het betreft een traject met de zoektocht naar informatie die noodzakelijk is voor hem (genealogie …). We beginnen onze piramide in één dag en wij geven sleutels. Het idee is de patiënten te inspireren om hun genezingstraject te betreden. Wat ik fantastisch vind, is dat wanneer we informatie vergaren, dat de patiënt begrijpt en zijn doel gaat beginnen vinden in zijn pyramide, en welk nieuw gedrag hij kan aannemen om te evolueren. Met deze kennis zal hij consulteren en een duidelijke vraag stellen over zijn problematiek. Voor een probleem omtrent de blaas, bijvoorbeeld, dus met limieten, zal hij de therapeut naar keuze kunnen raadplegen door zeer duidelijke vragen te formuleren. Hij zal baas worden over zijn genezing. Het gaat er helemaal niet over om aan automedicatie te doen! Het gaat om de kennis van de problematiek die zal worden behandeld met de therapieën aanbevolen door de mensen die bekwaam zijn in hun domein.

E.: We versterken de samenwerking met de geraadpleegde therapeuten. Zodat de patiënt opnieuw dirigent kan worden van zijn symfonie van de therapieën. In het centrum zijn, dat is dirigent zijn en voelen bij wie we hulp moeten zoeken voor onze reëele problematiek!

De patiënt zal dus opnieuw dirigent worden van zijn symfonie van therapieën.

  • Lithotherapie
  • Lichttherapie
  • Reflexologie
  • Acupuntuur
  • Gemmotherapie
  • Bachbloesems
  • Sofrologie
  • Osteopathie

De sensitieve coöperatieve geneeskunde tegenover de dood

J.: Ik zou graag het verhaal willen vertellen van een man met mondkanker voor wie de geneeskunde niets meer te bieden had. Hij kwam ons raadplegen, gemotiveerd door zijn angst om te sterven. We hebben met hem vooruitgang geboekt, met zijn stamboom, en vandaag ontmoet hij veel mensen want hij heeft zin om te leven. Zijn motivatie is veranderd en het is een een echte ommekeer. Hij brengt prachtige veranderingen op gang in zijn familie, hij is gelukkig. Wanneer er een juist verband is gelegd tussen ziekte en decodering, maken de patiënten mooie veranderingen mee op het niveau van hun omgeving. We zijn niet almachtig over de afloop!

E.: Help jezelf en de hemel zal je helpen … De hemel zal je helpen door middel van de synchroniteiten en de therapeuten die je zal kiezen. Maar alles begint met het helpen van jezelf.

J.: Zonder de dood uit het oog te verliezen, werk ik soms met patiënten op de vraag: “Wat gaat men zeggen over jou op je begrafenis?” En “Wat zou je graag willen dat ze zouden zeggen?”, dat is heel interessant … “Je leven is nog niet gedaan. Er zijn altijd mogelijkheden om te ontwikkelen. Wil je op aarde blijven?”

E.: Waar heb je zin in? Wacht niet langer om actie te ondernemen. Zin is het belangrijkst. Het tegenovergestelde van een tumor (je sterft), is de zin (het leven). Ik vraag altijd aan de patiënt: “Waar heb je zin in?”. Een aantal spontane genezingen gebeuren door de onmiddelijke uitvoering van hun zin. Ze worden opnieuw de dirigent. Ze stellen voor zichzelf een levensplan op.

J.: We mogen niet uit het oog verliezen dat je geneest, en zelfs tot de overgang. Tijdens de grafrede kan de familie de persoon echt helpen om tot het einde te gaan van zijn genezing. Niets is verloren! De dood die volgt op een ziekte is geen mislukking! Sommige doden zijn ook een les voor diegenen die achterblijven!

HomSham aanleren

HomSham is toegankelijk voor iedereen zonder vereiste voorkennis. Zij is bedoeld voor mensen die verlangen om preventief te handelen, autonoom te worden en verantwoordelijk voor onze gezondheid. Zij stelt het professioneel publiek in staat om bepaalde keuzes uit te breiden, meer kennis te vergaren en onmiddelijk te handelen indien nodig.

De pedagogie van de cursus is gebaseerd op praktijk om de gevoeligheid, de beleving van ieder te ontwikkelen.

Waarom HomSham leren?

E.: We bereiden een Franstalige training voor in 2016 op 15 dagen (3 x 5 dagen) om de sensitieve coöperatieve geneeskunde te leren gebruiken. Het is in feite de eerste stap die men moet maken voor zichzelf om de oorsprong van onze eigen ziektes te leren vinden of die van onze familie, door onze ‘stamboom’ op te stellen, door te werken op onze perinataliteit en onze chronobiografie en de geschiedenis van de evolutie aan te leren …

Dit met als doel deze blokkeringen te doorbreken door middel van de decodering van ziektes van cellen van de entoderm (in verband met de moeder) en dan die van de ectoderm (in relatie met de vader), dan hoe we het ene en het andere kunnen integreren in onszelf. We komen uiteindelijk bij de facilitatiepyramide van de genezing. Elke persoon werkt een verwijzingendossier uit over zijn leven en zijn werking. Dan volgt de mogelijkheid om dit te doen voor anderen … De remedies zullen worden getest op de gevestigde pyramide. We zien hoe het begrip van de remedie de ziekte helpt. We kunnen zien hoe de remedie en de ziekte twee ondersteuningen zijn om te evolueren.

Eduard en Judith Van den Bogaert hebben de mogelijkheid om een film te maken over “De Sensitieve Coöperatieve Geneeskunde®of hoe we op een participerende manier baas kunnen worden van onze gezondheid” onder leiding van regisseur Jean-Yves Bilien. Hiervoor is een participatieve financiering gelanceerd op http://www.touscoprod.com/fr/lamedecine sensitivecoopérative … Neem via deze link een kijkje naar de eerste beelden …

J.: Hetzelfde geldt voor ongevallen of conflicten. De pyramide toont de interacties en bijgevolg ons vermogen en onvermogen aan om de situatie aan te pakken. Dit gaat emoties opwekken en gedrag, ondersteund door geloofsovertuigingen en waarden die we ons eigen hebben gemaakt en waarvan we onvermijdelijk de herhaling vaststellen. Dit raakt allemaal onze identiteit want we identificeren ons met wat er gebeurt in ons leven. Het gaat erom dat we een oplossing vinden om uit deze herhalingen te geraken. Niets dient om ons te doen lijden, maar alles dient om ons te doen evolueren. We zijn spirituele wezens die op aarde zijn gekomen om hier een leven te ervaren. Het doel is om nieuwe handelswijzen te hebben in lijn met onszelf en ons verlangen om te veranderen. Er is altijd een evolutionaire zin. De gebeurtenis is het gevolg van onze stamboom! En indien we hem begrijpen, zijn we niet hulpeloos meer. De oplossing ligt in de veranderingen in ons gedrag en in de nieuwe blik op gebeurtenissen. We zijn niet meer op de vlucht, we zijn niet meer geremd, niet meer in de strijd uit frustratie, we kunnen de strijd aangaan en ons openstellen voor het goddelijke.

Zelf werk ik op de invarianten van de stamboom en Eduard meer op de decodering van de ziekte. De opleiding leert om alle pathologieën decoderen. Het mechanisme van de decodering is hetzelfde voor alle patiënten. Wat varieert zijn de complementariteiten, dit wil zeggen, de middelen die zullen worden gebruikt, en de keuze van de therapeuten en hen tegelijkertijd te helpen op hun pad naar genezing.

“Alles wat niet tot ons bewustzijn geraakt keert terug in de vorm van het lot” Carl Gustav Jung (Zwitserse psychiater)

KORTOM

Wat zouden jullie willen zeggen tegen onze lezers?

E.: De sensitieve homeopathie vormt ongetwijfeld de eerste aanzet van de nieuwe integratieve informatiegeneeskunde van het derde millennium. We moeten dringend onze eigen genezingsmiddelen herstellen om in alle eerlijkheid te strijden tegen de wanorde in de huidige wereld.

J.: Ik ben diepgeraakt door de mededeling van het WGO (Wereldgezondheidsorganisatie) die verklaart dat het jaar 2020 de maximale alarmdrempel zal zijn wat betreft de psychische problemen van kinderen. Zoveel volwassenen nemen antidepressiva zonder hun problemen op te lossen, terwijl de kinderen niet gewapend zijn om crisissen aan te pakken en te beheren. Tegenwoordig is het aantal zelfdodingen alarmerend onder jongeren. Dit sensitief coöperatief medisch werk is zinvol want we doen dit voor toekomstige generaties. Het is ontzettend belangrijk om gebeurtenissen in ons leven te leren beheren met het doel te evolueren op ons pad van incarnatie.

Newsletter

Ik abonneer me op de nieuwsbrief: Nieuws, artikels & video's
Geef uw

Ontvangen: in het Nl
Ontvangen: in het Fr en het Nl