Evidences
Gezondheidseducatie: een staat van Totaal Welzijn

De spirituele weg van de darmen

Artikel gepubliceerd in Change magazine nr.145

Artikel gepubliceerd in Change magazine nr.145

📌 Bekijk het oorspronkelijke artikel in PDF

Een leerling van Boeddha vroeg: “Hoe kan ik tot verlichting komen?” Boeddha antwoordde: “Door je darmen te verzorgen”. Jezus Christus vertelt eigenlijk hetzelfde. Het Evangelie kan je immers zien als een metafoor voor onze spijsvertering waarin onze darmen een belangrijke plaats innemen. Onze darmen zijn het oudste deel van ons lichaam. Een darm is als een worm die zich in de loop van de evolutie heeft ontwikkeld en waaruit andere organen zoals de longen, de maag, de pancreas en de nieren ontstaan zijn.

In voeding vind je de vier elementen terug: het materiële vaste voedsel (element aarde). Daarnaast is er water. Over het algemeen eet men te veel en drinkt men te weinig. Een derde vorm van voedsel is ademen, oftewel de lucht en tenslotte is er wat ik vuurvoedsel noem. Dat is het spirituele voedsel waar alle godsdiensten over gaan. Dit wordt het meest vergeten in relatie tot gezonde darmen. De kwaliteit van wat je opneemt, is essentieel. Voeding is zoals alles bezield en je kan door een gebed bewust de spirituele energie in voedsel versterken en verfijnen terwijl je het kweekt, of bereidt… Onze manier van denken en voelen tijdens het voorbereiden van ons voedsel is bepalend voor ons welzijn. Hoe we de grond, dieren en planten behandelen, heeft een grote impact op onze gezondheid en ons leven.

Ik wil graag even verder ingaan op de weg van Christus in relatie tot onze darmen. We zien dat de Kerk een onvolledig en zelfs een verkeerd beeld geeft van het genezingswerk van Jezus door de vier Evangeliën van elkaar te scheiden. Breng ze samen en je komt tot de mythobiologie. Mytho komt van het Griekse mythos en betekent verhaal. ‘Bios’ betekent het leven en ‘logos’ de wetenschap om woorden aan het levensverhaal te geven. Laten we het hele verteringsproces eens van begin tot eind overlopen en de symboliek ervan bekijken. We beginnen met het graankorreltje dat moet sterven om zoals Jezus naar nieuw spiritueel leven te gaan. Daarvoor moet je het eerst met je voorste snijtanden splijten om de essentie van wat erin zit eruit te laten komen. Vervolgens maal je het graan met de maaltanden tot meel. In het Frans heet dat ‘farine’, en daarin zit het woord fart, wat ‘licht’ betekent. Dus het licht in het graan komt naar buiten en wordt door de tong met het zout en water van je speeksel vermengd tot deeg. Bij het inslikken, glijdt het tussen de amandelen door die je kan zien als twee poortwachters. Ontsteking van de amandelen wordt ‘engine’ genoemd. Daarin hoor je het woord ‘ange’, hetgeen ‘engel’ betekent.

Alchemie

Het deeg komt in de slokdarm terecht waar het door de peristaltische bewegingen van de kringspieren in de slokdarmwand gekneed wordt. Vervolgens zakt het doorheen het diafragma in de maag. Het diafragma (middenrif) staat voor de grens tussen hemel en aarde. De maag is sterk verbonden met Bethlehem, wat betekent ‘stad van het brood’. Het is de plaats waar het brood gebakken wordt, de oven zeg maar. Het ‘Hemelse brood’ daalt dus als het ware neer uit de hemel en komt op de aarde terecht. Dit proces wordt tijdens de misdienst in de katholieke kerk door de priester uitgebeeld wanneer hij de hostie breekt en eet. Bij dit ritueel drinkt hij ook wijn. Die komt van beneden want na het plukken, werden de druiven vroeger met de voeten geperst. De maag staat dus ook symbool voor het wijnvat. In de oven en het wijnvat vindt alchemie plaats, hetgeen een zekere tijd nodig heeft. Het deeg wordt brood en het druivensap wijn. De nodige tijd staat symbool voor de tijd tussen Jezus’ geboorte en het moment dat hij begon te reizen.

“Verander je darmen, verander je geest”

Dan begint de weg van de 12-vingerige darm. Dit staat voor de oproep van de 12 apostelen die met Jezus mee zullen gaan. Aan het einde worden in de 12-vingerige darm gal en verteringssappen via de kanaaltjes vanuit de galblaas en de pancreas geloosd. Deze sappen verteren het brood en de wijn tot het lichaam van vlees en bloed. Dat is ook het moment dat Jezus voor zijn dood tijdens het Laatste Avondmaal wijn en brood deelt. Daarna komt het eten in het eerste deel van de dunne darm terecht (Jejenum), waar het een tijdje zal rusten. Symbolisch staat dit voor de apostelen die na de maaltijd gaan rusten in een tuin met olijfbomen. Na de rustfase komt het voedsel in het volgende slangvormige deel van de dunne darm terecht. In het darmslijmvlies zit heel wat lymfatisch weefsel dat in dienst staat van ons immuniteitstelsel. Het woord ‘immuniteit’ kan je ontleden in ‘im-uniteit’, hetgeen ‘zonder eenheid’ betekent. Hier worden we in zeker zin getest in welke mate we één zijn met het voedsel dat we tot ons namen. Darmallergieën en andere storingen in de immuniteit zijn dus in wezen conflicten in verband hiermee.

ezus wordt gevangen genomen en naar Jeruzalem gebracht om de kruistocht af te leggen (traject van de dunne darm) en hij wordt gekruisigd. Het Franse woord voor brood ‘pain’ heeft dezelfde spelling als het Engelse woord ‘pain’ hetgeen pijn betekent. De kruisiging gaat gepaard met foltering. Op het moment dat Jesus van het kruis wordt gehaald, wordt de hemel zwart. Het lichaam van Jezus wordt in een rots gebracht, die afgesloten wordt door een dikke steen. Nu zitten we in de blinde darm met de appendix of het wormvormige aanhangsel. Symbolisch is dit ook de plek voor de donkere nacht van de ziel. Na zijn dood duurt het drie dagen voor Jezus de ziel van de mensen kan genezen. De eerste dag staat symbool voor het stijgende gedeelte van de dikke darm of de colon asendens. Dit deel staat ook in verband met onze voorouders (asendanten). De tweede dag staat voor het dwarse gedeelte van de dikke darm (transverse colon) en is in verband met onze partner, broers en zussen. De derde dag voor het dalende gedeelte van de dikke darm en is in verband met onze nakomelingen (descending colon). Dan komen we in het S-vormige deel van de dikke darm (Sigmoid) waar alles wordt omgekeerd. Duisternis is licht geworden en Jezus is verrezen (rectum). De anus is de deur die open gaat om weer terug te keren naar het licht. De cyclus is rond en herhaalt zich.

Het hele spijsverteringsproces is een fysiologische vertaling van het Evangelie. Dit toont aan hoezeer materie met het spirituele verbonden is. Lichaam en geest zijn één. Eten en verteren is dus een sacraal gebeuren. De meeste mensen zien enkel de materiële kant omdat hun leven leeg is van spiritueel voedsel. En problemen met de materiële kant duiden altijd op problemen met de spirituele keerzijde.

Bekijk het oorspronkelijke artikel in PDF

Newsletter

Ik abonneer me op de nieuwsbrief
Nieuws, artikels, videos, …
Geef uw

Ontvangen: in het Fr
Ontvangen: in het Fr en het Nl

Actualités
 
 
Publicité spécifique

Artikelen

artikelen

Alle artikelen