Evidences
Gezondheidseducatie: een staat van Totaal Welzijn

Eduard Van den Bogaert

Eduard Van Den BogaertAls eerste in rij geboren, in Ukkel (Brussel-België), op 7/2/1960, uit een vlaamse vader en een waalse moeder, zal Eduard, Henri, Léo, Viktor Van den Bogaert, heel snel geconfronteerd worden met de medische wereld.

Gehaald met de zuignap verscheen hij goed en wel op het toneel van het leven, maar hij zag er monsterachtig uit met twee enorme bloedbuilen op de schedel en een sleutelbeenbreuk. Hij werd gered van een ernstige longontsteking door hoge dosissen antibiotica, maar hij hield er wel een nasleep van leverproblemen aan over. Op twee jaar en een half geraakt zijn zes maand oude zusje verlamd aan armen en benen ten gevolge van een vaccinatie tegen difterie-tetanos-kinkhoest. Na een nachtmerrie die een jaar duurt, hervindt ze het gebruik van haar vier ledematen door een homeopathische behandeling van Dr. Edouard Schepens. Op vier en een half jaar sterft zijn grootvader langs vaders kant, Eduard, tengevolge van een gebrek aan verzorging tijdens de eerste artsenstaking kort na een operatie aan de dikke darm. Hij ontwikkelt dan een fistel aan de anus die zijn ouders weigeren te laten opereren en waarvan hij geneest eveneens na een homeopatische behandeling van dezelfde dokter. Al zijn kinderziekten werden nadien exclusief met homeopathie behandeld. Zijn eerste ervaringen in de kleuterschool deed hij met Michèle Berger.

Op twaalfjarige leeftijd, na een lagere schooltijd in het erg landelijke dorp Linkebeek, besluit hij te gaan studeren aan een Spartaanse school in de hoofdstad, het Atheneum Robert Catteau, om zich zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden op het eerste selectiejaar van geneeskunde. Hij had er de jonge Michel Doutreligne als leraar frans en moraal, die hem inwijdde in de kunsten (literatuur, muziek, moderne schilderkunst, stripverhalen, theater,...) in religie, filosofie, politiek en de franse taal.

Daarna deed hij zijn studies in de geneeskunde aan de Université Libre de Bruxelles waar hij het principe van het vrije onderzoek leerde kennen dat eruit bestaat geen dogma of waarheid te accepteren zonder het het aan de eigen ervaring te hebben getoetst.

Tegelijkertijd deed hij zijn studies van homeopathie in twee scholen: het 'Institut Médical d'Homeopathie et de Biothérapies' en het GREAT.

Tijdens zijn legerdienst bij de paracommando's in Marche-les-Dames, opende hij zich voor een nieuwe wereld, die van de chinese geneeskunde (fytotherapie en acupunctuur) met een belgische leerling van Hailang Ma en later met de meester zelf in Bangkok (Thailand). Hij beoefende deze technieken in een dispensarium in Katmandhu (Nepal) waar hij ook een training kreeg in Vipassana meditatie. Terug in Europa nam hij in 1997 de praktijk over van wijlen Dr. Charles Beaudemprez, homeopaat van de Belgische School, waar hij beschikte over een bibliotheek voorzien van zeldzame exemplaren. Hij startte snel op met de hulp van Dr. Maurice Jenaer, homeopaat-uitvinder van de homeopathische immunotherapie, met wie hij de wacht en de spoedgevallendienst verzekerde. Samen met Léon Renard, Robert Guinée, Michel Henrard, Jean-Jacques Crèvecoeur en Jérome Helsmoortel, was hij bij de eersten in België, om in hetzelfde jaar Dr. Ryke Geert Hamer te mogen ontmoeten. Deze zou zijn visie op de westerse geneeskunde ingrijpend wijzigen. Bij een tiental patiënten kon hij de juistheid verifiëren waarmee Hamer op basis van een eenvoudige hersenscan een diagnose kon stellen van alle ongevallen en acute of chronische ziekten in het heden en verleden, evenals van de fase waarin ze verkeren (actief of in herstel), het moment waarop ze uitbraken en hun oorspronkelijke psychische conflicten.

Andere ontmoetingen in 1987 met Annick de Souzenelle ('De symboliek van het menselijk lichaam'), Gerard Montet (osteopaat in symboliek, mythologie en theologie), Jean-Yves Leloup en Cécile (Anastasia) Garcet (dankzij wie hij zich opende voor de wereld van de psychologie en het decoderen van filmen) brachten hem verdieping in het orthodoxe christendom. Daarnaast interessert hij zich ook aan het jodendom, en ontvangt hij een korte initiatie in de hebreeuwse taal, de Zohar, de Talmoed en de Kabbala met Dr. Robert Closset, een leerling van Armand Abbecassis, rabi Ben Izri en rabi Abbesera (eveneens geneesheer-osteopaat en linguist) in Jeruzalem (Babel).

Talrijke opleidingen in de homeopathie (Alexandre Jacques, Alphonso Masi, Georges Vithoulkas, Candegabe, Jonathan Shore, Jan Scholten, Jeremy Sherr, Marc Brunson, ...), in NLP, reiki, massage, aromatherapie, remedies van bloesems, mineralen en dieren, genealogie (stamboomwerk) met Ann Ancelin-Schützenberger, spagyriek met Toni Céron.

In de jaren negentig had hij een meer teruggetrokken leven na de geboorte van zijn drie kinderen Vanessa, Larissa en Alexis, en zijn twee scheidingen.

De ontmoeting in 1998 met Dr. Claude Sabbah en de Totale Biologie, in het kader van de 'Académie de la Vie' die hij mee had opgericht, zou hem een nieuw elan geven en de mogelijkheid om alle reeds verworven kennis op een interactieve manier bij elkaar te brengen.

In 1990 ontmoet hij Gérard Athias en Olivier Soulier, respectievelijk leerlingen van Sabbah en Hamer, van wie hij ook het origineel onderzoekswerk kan waarderen.

In 2003 ontmoet hij Dr. Jean Lerminiaux met wie hij, samen met Michèle Glorieux, een samenwerking ontwikkelt om de ontdekkingen van de Totale Biologie beter te integreren in de therapie.

In 2005 heeft hij nu al 20 jaar zijn praktijk als huisarts die verrijkt werd door zijn talloze eerder geciteerde ontmoetingen, evenals door zijn duizenden patiënten die hem toelieten te ontdekken, syntheses te maken en zijn eigen lessen, workshops en lezingen te creëren die hij met veel plezier overal ter wereld geeft.

Newsletter

Ik abonneer me op de nieuwsbrief: Nieuws, artikels & video's
Geef uw

Ontvangen: in het Nl
Ontvangen: in het Fr en het Nl